maandag 28 januari 2019

D66 tekent ook lhbti-verklaring

D66 Montfoort is een van de partijen uit de gemeenteraad die een verklaring hebben ondertekend die zich uitspreekt tegen de Nederlandse Nashville-verklaring. “Hiermee willen wij bevestigen dat iedereen in Montfoort in vrijheid zichzelf moet kunnen zijn”, aldus fractievoorzitter Casper Schrijver.

De verklaring:

De fracties van VVD Montfoort, Progressief Akkoord, CDA Montfoort, Inwonersbelangen, Lokaal Montfoort-Linschoten en D66 Montfoort, waaronder ondertekenaars van het Regenboog Stembusakkoord van COC Midden-Nederland, spreken de volgende verklaring uit:

Met afschuw hebben wij eerder deze maand kennis genomen van de zogenaamde Nederlandse Nashville-verklaring alsmede van het feit dat deze is ondertekend door enkele Montfoortse predikanten.

Wij bevestigen dat mensen in vrijheid moeten kunnen zijn wie ze willen zijn. Wij ontkennen dat mensen hun seksuele geaardheid moeten verbergen of afzweren. Wij bevestigen dat het huwelijk een keuze is tussen vrije mensen – hetero, homo of bi – die met elkaar een liefdevol en verantwoordelijk verband aan willen gaan. In onze gemeente is geen plaats voor discriminatie tegen lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders en intersekse personen (LHBTI’s). Wij nemen met klem afstand van de Nashville-verklaring en nodigen andere raadsfracties uit dit eveneens te doen.

Het college van Montfoort heeft daags na het verschijnen van de Nederlandse Nashville-verklaring besloten de regenboogvlag niet in top te hijsen. Wij vinden dat hiermee een kans is gemist om een krachtig statement te maken voor de sociale acceptatie, veiligheid en emancipatie van LHBTI’s. Vlaggen was in lijn geweest met het Regenboog Stembusakkoord.

Wij maken dit statement hierbij namens onze fracties wel, door tijdens de raadsvergadering van vandaag roze koeken uit te delen aan alle raadsfracties, aan het college en aan de aanwezige vertegenwoordigers van de pers.

We zijn daarbij zeer verheugd te hebben vernomen dat het college in 2019 werk gaat maken van het actieprogramma aangaande LHBTI-emancipatie en dat het college dit in 2019 aan de raad zal aanbieden. Wij hebben daarmee zicht op een duurzame verankering van LHBTI-emancipatie, inclusie en acceptatie in ons lokale Montfoortse beleid. Wij kijken er reikhalzend naar uit.

namens VVD Montfoort
Mathieu Andriessen